Mit csinál egy rendszergazda?
Mivel foglalkozik pontosan egy rendszergazda? Álkérdésnek tűnik, de nem az, mert sokan, sokfélét gondolnak arról, hogy mi a rendszergazda feladata, milyen segítséget lehet tőle kérni, mettől meddig terjed a tudása, és mit bízhatunk rá?
Pontokba szedjük és meg is magyarázzuk, hogy (a mi) külsős rendszergazdánk miben tud neked segíteni. (Mert lehet, hogy neked elég egy külsős rendszergazda is: hamarosan kiderül, olvass tovább!)
- Naprakészen tartja a gépek és szerverek frissítéseit, ami azért jó mert nem neked kell az új verziók frissítésére figyelni és nem a te feladatod az, hogy az hibamentesen frissüljön.
- Megtervezi és üzemelteti a mentési rendszert, ami azért fontos, hogy lehetőleg soha egyetlen adatod se vesszen el.
- Felügyeli és teszteli a mentések elkészülését és hibátlanságát, valamint helyreállíthatóságát. Senkinek nem hiányzik az, hogy örökre eltűnjenek a gépekről fontos, pótolhatatlan adatok.
- Megtervezi és beállítja a hálózatot, valamint üzemelteti a hálózati eszközöket. Minél bonyolultabb a hálózatod, annál nehezebb átlátni a működését, és annál nehezebb hibamentesen összekapcsolni a különböző eszközöket.
- Megtervezi és üzemelteti a wifi hálózatot (céges és vendég), azaz mindig, mindenhol erős wifi jeled lesz, és csak az tud majd kapcsolódni, akinek joga lesz hozzá.
- Figyel a vírusírtó szoftverek naprakészségére, amivel megvédi a gépeidet, az adataidat a kártékony támadóktól.
- Karbantartja és felügyeli a szerverek működését, ezért a teljes hálózatod hibamentesen megy majd
- Felügyeli és karbantartja a tűzfalat ezzel is megvédi a rendszert, az eszközeidet.
- Karbantartja és felügyeli a desktopok működését;
- Szoftvereket telepít és üzemeltet a kliensgépeken: ezzel pedig sok időt spórol meg neked, miközben minden programot úgy tesz fel, hogy biztosan hibamentesen működik
- Gyorsan és hatékonyan megoldja a bejelentett hibákat (távolról vagy a helyszínen) emiatt ha van is hiba, az hamar elhárul
- Dokumentálja a rendszereket és a módosításokat;
- Támogatja a felhasználók napi munkáját;
- Üzemelteti és kialakítja a hozzáféréseket a céges rendszerekhez (ugye ti sem szeretnétek, ha mindenki mindent látna a hálózati meghajtón? Igen még a fizetési papírjaidat is.);
- Rendszergazdai naplót/hibakezelő rendszert üzemeltet, amiben kezeli a bejelentéseket, dokumentálja az előforduló hibákat és azok megoldását.
Amit nem csinál a rendszergazda
Azt már tudjuk, hogy mit csinál a rendszergazda, de beszéljük meg azt is, hogy mit nem csinálunk.
- Nem kezeljük a programjaidat. Tényleg nem. Lehet, hogy értünk a Word-höz, a Photoshophoz, és ha nagyon kellene, akkor számlákat is kiállítanánk neked, de ez nem a mi dolgunk, ezt ne várd el tőlünk. Rengeteg partnerünk van így minden részfeladatra tudunk ajánlani szakembert, szívesen segítünk a megfelelő megtalálásában.
- Céges számlázó, CRM, ERP, raktárkezelő, vállalatirányítási szoftverek belső használatában nem tudunk segíteni, de abban, hogy a szoftver hibátlanul működjön, abban igen.
- Kértek már tőlünk marketingtanácsot, Ads tanácsot, volt cég, aki azt szerette volna, hogy véleményezzük a megírt szövegét, a kimenő leveleit: ezek mind mind megtisztelő feladatok, de nem a mi asztalunk. Szívesen ajánlunk mindenhez partnercéget, szövegírót, de nem tudunk és nem is kívánunk „beleszólni” a céged napi ügymenetébe, mert nem a mi asztalunk.
Ezért jó választás a külsős rendszergazda
Bár mindenki szereti a polihisztorokat és valóban sokan vannak, akik szerteágazó tudással rendelkeznek, de ha egy külsős céget bízol meg azzal, hogy rendszergazdai tevékenységeket lássanak el, akkor jobb esetben (mint nálunk, a Balance2000-nél) nem egyetlen embert kapsz, hanem egy egész csapatot.
A csapatnak pedig megszámlálhatatlanul sok előnye van. A legfontosabb az, hogy mi mindig elérhetőek vagyunk. Nem megyünk el egyszerre 2 hét szabadságra. Aztán az is előny, hogy szakemberekkel dolgozunk: nem valakivel, aki mindenhez (is) ért kicsit, hanem az adott területhez értő kollégát küldünk ki, ha gond van.
Cégként működünk, rendszerünk van, mindent dokumentálunk, minden visszakereshető. De a legjobb talán az, hogy egyedi rendszerállapot figyelő alkalmazást használunk. Ennek a segítségével monitorozzuk a cégek rendszerének az állapotát, így a hibák jelentős részét még a kialakulásuk előtt észrevesszük. Így az elhárításukról gondoskodhatunk anélkül, hogy a használatba lévő rendszerek megállnának vagy a napi munkavégzésben hátráltatnának.